Поняття «реорганізація» об’єднує в собі п’ять видів корпоративних трансформацій:
- перетворення – зміна організаційно-правової форми юридичної особи;
- злиття – об’єднання декількох юридичних осіб в одну нову юридичну особу;
- приєднання – приєднання однієї або декількох юридичних осіб до однієї існуючої юридичної особи;
- поділ – створення декількох нових юридичних осіб на базі одної існуючої, яка при цьому припиняється;
- виділ – утворення однієї або декількох юридичних осіб з однієї існуючої (при цьому юридична особа, з якої відбувся виділ, продовжує існування).
Із реорганізацією не слід плутати зміну власників юридичної особи (відчуження корпоративних прав, вихід зі складу учасників тощо), при якій юридична особа продовжує існування в своїй первинній організаційно-правовій формі.
Реорганізацією в класичному розумінні цього поняття також не є повна ліквідацію юридичної особи із паралельним утворенням нової юридичної особи їй «на заміну».
Необхідність проведення реорганізацій виникає в процесі зміни структури управління та власності у групі компаній, при поглинанні одного бізнесу іншим тощо.
Кожен різновид реорганізації має свою специфіку, проте будь-який з них являє собою досить складну процедуру, що передбачає взаємодію із кредиторами, дебіторами та державними органами.
Рівень складності та тривалість процедури залежить від багатьох факторів, головним чином від різновиду реорганізації, кількості та організаційно-правової форми «вхідних» та «вихідних» юридичних осіб, сфери та масштабів діяльності бізнесу, наявності цінних активів (цілісних майнових комплексів, об’єктів нерухомого майна, об’єктів інтелектуальної власності тощо).
Проведенню будь-якої реорганізації передує розроблення її плану, який враховує поставлені замовником цілі та пріоритети, дозволяє оптимізувати фінансові та часові витрати та мінімізувати юридичні ризики.
В рамках проведення реорганізацій ми надаємо, зокрема, наступні послуги, конкретний набір яких визначається індивідуально залежно від обставин:
- розроблення плану реорганізації, консультування щодо переваг та ризиків можливих альтернатив;
- розроблення документації, необхідної на різних етапах реорганізації (установчих та розпорядчих документів, рішень власників або уповноважених органів, договорів між учасниками реорганізації тощо);
- проведення реєстраційних дій в процесі реорганізації;
- виконання функцій ліквідатора (голови та/або членів ліквідаційної комісії) юридичних осіб, які припиняються в процесі реорганізації;
- організація повідомлення контрагентів учасників реорганізації, врегулювання питань із кредиторською та дебіторською заборгованістю;
- юридичне оформлення передачі договірних зобов’язань одного учасника реорганізації іншому;
- представництво учасників реорганізації перед Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку, Центральним депозитарієм та депозитарними установами (зберігачами цінних паперів) з приводу операцій із цінними паперами, які опосередковують процес реорганізації;
- підготовка та подання документів, пов’язаних з реорганізацією, до податкових органів, Пенсійного фонду та фондів соціального страхування, отримання необхідних довідок;
- переоформлення (заміна) ліцензій, дозволів, свідоцтв, торгових патентів та інших документів дозвільного характеру;
- переоформлення права власності та інших речових прав на майно та їх обтяжень, на юридичних осіб, до яких відповідні права (обтяження) переходять у процесі реорганізації;
- юридичний супровід переведення або звільнення працівників, у тому числі іноземців та осіб без громадянства (із переоформленням дозволів на застосування праці таких осіб);
- внесення змін до установчих документів дочірніх (підконтрольних) підприємств юридичних осіб, які реорганізувалися;
- здійснення процесуальних дій, пов’язаних з реорганізацією, в рамках судових та арбітражних процесів.
Для бухгалтерського супроводу процедури реорганізації, оформлення аудиторських висновків, складання передавальних актів (розподільчих балансів) ми маємо можливість залучити наших партнерів – професійних бухгалтерів та аудиторів.