29.07.2013
НЕЯКІСНІ ДОРОГИ? ПЕРЕВІЗНИКИ ВІДПОВІДАТИМУТЬ ЗА ЦЕ СВОЇМИ ГАМАНЦЯМИ!
Держава рапортує перед громадськістю про ремонт доріг, однак якість такого ремонту водії автомобілів, на жаль, не відчувають.
Наступним кроком влади є встановлення контролю за габаритно-ваговими характеристиками вантажів при автоперевезеннях.
На даний час функціонує 39 вагових комплексів (38 мобільних та один стаціонарний) в 21 областях України, також планується найближчим часом впровадити відеоспостереження на вагових комплексах. Автоматичний пункт контролю ваги, який фіксує інформацію про швидкість, вагу, марку та номер автомобіля поки що в Україні один. Його розмістили на трасі Київ-Чоп поблизу села Капітанівка.
З 1 квітня по 11 липня перевірено вже майже 16 тис. вантажівок та виявлено близько 500 порушень автотранспортного законодавства та застосовані фінансові штрафи на суму 809 тис. грн.
Вантажно-ваговий контроль здійснює на території України Інспекція з безпеки на наземному транспорті (ст. 6, 58 ЗУ «Про автомобільних транспорт»), при міжнародних перевезеннях та при перетині державного кордону – митні органи (ст. 6 ЗУ «Про автомобільних транспорт»).
На даний час чинним законодавством встановлено, що рух транспортних засобів та їх составів загальною масою до 40 тонн включно, якщо вони не є великогабаритними, і контейнеровозів загальною масою до 46 тонн включно та заввишки від поверхні дороги до 4,35 метра включно (на встановлених Укравтодором, Укртрансінспекцією і департаментом Державтоінспекції МВС маршрутах, які погоджено з організаціями, зазначеними в пунктах 9 - 13 цих Правил), здійснюється без дозволу.
Дозвіл видається на одноразовий проїзд великогабаритного та великовагового транспортного засобу. У разі здійснення постійних проїздів по одному маршруту тим самим транспортним засобом дозвіл може видаватися на кілька проїздів, але не більше ніж на три місяці.
Слід відзначити, що відповідно до п. 22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 38 т (на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - до 40 т; для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Визначати понаднормову вагу можуть автоматичний та пересувні вагові комплекси. До першого входять датчики, які закладаються в покриття дороги, вони визначають вагу транспорту під час його руху, індукційні вимірювальні елементи, які вимірюють швидкість руху, та цифрові камери, що дозволяють фіксувати номерний знак машини, її масу, дату та час проїзду. Сенсори (датчики) з’єднуються за допомогою кабелів з центральним блоком на пересувному контрольному пункті, куди й надходить вся інформація.
Як заявляють посадовці, шляхом досліджень встановили, що маса вантажного засобу у розмірі, який перевищує 38 тонн є критичною для покриття автомобільних доріг. Точно такі самі обмеження діють у Європі. Розрахункове навантаження на вісь становить 11 тонн.
Вкінці червня на засіданні Уряду було схвалено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні».
Розроблені Укртрансінспекцією зміни сприятимуть посиленню контролю за дотриманням автоперевізниками вагових та габаритних параметрів автотранспортних засобів при здійсненні перевезень вантажів, а також стосуються введення обмежень руху транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування у денну пору доби за температури повітря вище 28 градусів.
У транспортному міністерстві зазначають, що, у разі якщо перевищення вагових та габаритних характеристик транспортного засобу складає від 2% до 10% плата за проїзд по маршруту для автоперевізника буде подвійною, від 10% до 40% - потрійною, від 40% і більше – у п’ятикратному розмірі. «Розрахунок плати за проїзд здійснюється за пройдену частину маршруту по Україні або частину, яку автоперевізник планує проїхати без оформлення відповідного дозволу, при перевищенні хоча б одного вагового або габаритного параметру», - сказав Міністр.
Проект передбачає збільшення штрафів:
- за порушення правил проїзду великогабаритних (великовагових) транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами:
- для водіїв – від 510 до 680 грн.;
- для посадових осіб, громадян суб’єктів господарської діяльності – від 1360 до 2125 грн.
- за порушення визначених у дозволі органу внутрішніх справ умов, режиму проїзду великогабаритних (великовагових) транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами:
- для водіїв – від 680 до 1020 грн.;
- для посадових осіб, громадян суб’єктів господарської діяльності – від 2125 до 4250 грн.
- за повторне вчинення протягом року будь-якого із згаданих порушень:
- для водіїв – від 1360 до 1700 грн.;
- для посадових осіб, громадян суб’єктів господарської діяльності – від 8500 до 17000 грн.
Адміністративні протоколи про порушення вантажно-вагових характеристик будуть складати працівники ДАІ та Укртрансінспекції.
Працівники ДАІ притягатимуть до відповідальності безпосередньо водіїв за порушення правил дорожнього руху, а інспектори Укртрансінспекції – власників автомобілів.
На даний час згідно зі ст. 132-1 КпАП за порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами - тягне за собою накладення штрафу на водіїв від тридцяти до сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, уповноважених з питань безпеки перевезення небезпечних вантажів, громадян - суб'єктів господарської діяльності - від сорока до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (680-850 грн.).