28.08.2013
Верховна Рада України ратифікувала Конвенцію між Урядом України та Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи (Конвенція), що була підписана Президентом торік, 8 листопада. Нові правила оподаткування операцій за участю резидентів острівної республіки почнуть діяти з 1 січня 2014-го.
Отже, з наступного року податкове навантаження в українсько-кіпрських операціях помітно зросте.
Замість нульових ставок податку на доходи в виді дивідендів, роялті, процентів, які наразі застосовуються в державі походження доходу в разі, якщо одержувачем є друга договірна держава, діятимуть такі ставки:
- дивіденди – 5%;
- роялті – 5 або 10% залежно від виду об’єкта інтелектуальної власності;
- проценти – 2%
Окрім цих, найбільш очевидних, змін, Конвенція принесе й інші нововведення. Зокрема, положення Конвенції не застосовуватиметься до оподаткування доходів резидента однієї з договірних держав, якщо він не є їх фактичним (бенефіціарним) власником – відповідні обмеження випливають зі статей 10 – 12 Конвенції. Ці обмеження становитимуть проблему для застосування тих податкових моделей, де кіпрське підприємство є проміжною ланкою між українським суб’єктом господарювання та офшорною компанією, наприклад, з Британських Віргінських островів.
Стаття 9 Конвенції визначає особливі правила оподаткування операцій між пов’язаними особами («асоційованими підприємствами»), направлені на боротьбу з найбільш простими та поширеними схемами оптимізації оподаткування податком на прибуток при імпортних та експортних операціях українських компаній. Конвенція, фактично, передбачає застосування «звичайних цін» для транзакцій між пов’язаними особами.
Критерії віднесення підприємств до «асоційованих», встановлені ст. 9 Конвенції, достатньо широкі. А саме:
- підприємство договірної держави безпосередньо або опосередковано бере участь в керівництві, контролі або капіталі підприємства іншої договірної держави, чи
- одні й ті самі особи безпосередньо чи опосередковано беруть участь в керівництві, контролі, або капіталі підприємства договірної держави й підприємства іншої договірної держави.
Помітно, що зазначені критерії не містять звичного для вітчизняного законодавства поняття «істотної участі», тобто, до уваги братиметься будь-яка участь одної особи в капіталі або контролі іншої, хай навіть 1%.
Конвенція також вдосконалює процедуру обміну інформацією між державами, яка, за загальною думкою, досі була абсолютно неефективною. Зокрема, виходячи з п. 5 ст. 24, договірним державам не дозволяється відхиляти запити про надання інформації виключно тому, що інформація належить банку або іншій фінансовій установі.
Певні питання виникають щодо положень ст. 26 Конвенції.
З першої частини цієї статті вбачається, що Конвенція набирає чинності з дати завершення процедури обміну ратифікаційними грамотами між державами, а її положення застосовуватимуться з першого січня року, який настає після завершення процедури обміну ратифікаційними грамотами між державами (тобто, з 01.01.2014 р., якщо процедура буде завершена цьогоріч, чого варто очікувати).
Водночас, друга частина цієї ж статті вказує, що діюча Угода між Урядом СРСР та Урядом Республіки Кіпр про уникнення подвійного оподаткування доходів та майна, підписана 29.10.82, припиняє дію з моменту набрання чинності новою Конвенцією і (тобто Угода, ймовірно, втратить чинність дещо раніше, аніж положення нової Конвенції почнуть застосовуватись).
Якщо внаслідок неточності (випадкової?) в тексті нової Конвенції виникне період, коли в відносинах з Кіпром не існуватиме діючого документа про уникнення подвійного оподаткування, то ніхто не зможе гарантувати, що податкові органи не оподатковуватимуть операції за цей період по загальним правилам, встановленим ст. 161 Податкового кодексу України.
Загалом слід зазначити, що нова Конвенція робить перспективу використання Кіпру в цілях оптимізації оподаткування не такою безхмарною, як раніше. Враховуючи, що держава нещодавно пережила ще й гучну фінансову кризу, можливо, слід очікувати певного відтоку капіталу до інших «податкових оаз».