24.12.2013
Згідно з положеннями п. 22.5 Правил дорожнього руху за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 38 т (на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - до 40 т; для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Допускається перевищення вагових параметрів над визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та плати за проїзд.
Виходячи з положень законодавства, при здійсненні перевезень великогабаритним транспортом необхідно отримати дозвіл від ДАІ, а також погодити маршрут слідування з відповідними власниками доріг, вулиць.
Рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі виданого перевізникові Державтоінспекцією за наявності погодження з дорожніми, комунальними, залізничними та іншими підприємствами і організаціями дозволу, в якому визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів, або документа про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів.
Так, відповідно до Постанови КМУ від 18.01.2001 року за № 30 «Про проїзд великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами», якщо перевезення здійснюється автошляхами загального користування в межах області, то маршрут погоджується з відповідним територіальним підрозділом Автодору, а якщо шлях прямування здійснюється територією кількох областей, то погодження маршруту здійснюється на рівні всеукраїнського Автодору.
Зважаючи на те, що великі міста України не мають об’їзних шляхів, то цілком зрозуміло, що великогабаритний вантаж транспортується і вулицями населених пунктів, при цьому перевізник додатково погоджує маршрут з власниками доріг, вулиць та залізничних переїздів (п. 10 Постанови КМУ від 18.01.2001 року за № 30).
У випадку, коли загальна маса великовагового транспортного засобу перевищує 52 тони, то додатково перевізником власнику залізничних переїздів подається заявка не пізніше, аніж за 24 годи до моменту перетину залізничної колії, також слід звернути увагу, що при перевищенні в 60 тон загальної маси ТЗ додатково власником доріг, вулиць здійснюється спеціальне обстеження будівель, споруд та, за потреби, їх укріплення.
Згідно з п. 15 Постанови КМУ від 27.06.2007 року за № 879 «Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування» контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють відповідні підрозділи МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху, та територіальні органи Укртрансінспекції, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.
Беручи до уваги, приписи п. 7 Постанови КМУ від 18.01.2001 року за № 30 дозвіл видається на одноразовий проїзд великогабаритного та великовагового транспортного засобу. У разі здійснення постійних проїздів по одному маршруту тим самим транспортним засобом дозвіл може видаватися на кілька проїздів, але не більше ніж на три місяці.
Плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень, при цьому базові ставки при розрахунку плати коливаються від 0,02 Євро до 0,78 Євро за кожен кілометр відстані.
Постановою КМУ від 04.06.2007 року за № 795 «Про затвердження переліку платних послуг, які надаються підрозділами Міністерства внутрішніх справ та Державної міграційної служби, і розміру плати за їх надання» визначено, що за видачу дозволу на проїзд великогабаритного ТЗ, стягується плата в розмір 95 грн.
Згідно з положеннями Постанови КМУ від 27.06.2007 року за № 879, у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Також слід звернути увагу на те, що згідно зі ст. 132-1 КпАП України за порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами передбачений штраф штрафу на водіїв від тридцяти до сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб, відповідальних за технічний стан, обладнання, експлуатацію транспортних засобів, уповноважених з питань безпеки перевезення небезпечних вантажів, громадян - суб'єктів господарської діяльності - від сорока до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
У разі виявлення на стаціонарних або пересувних пунктах порушення правил проїзду великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, вправі такий транспортний засіб тимчасово затримати згідно із статтею 265-2 Кодексу України про адміністративні правопорушення на строк до вирішення справи про адміністративне правопорушення, але не більше трьох днів з моменту такого затримання, при цьому про тимчасове затримання ТЗ робить відмітка в протоколі про адміністративне правопорушення. Згодом протокол стане підставою винесення постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.
Під час здійснення габаритно-вагового контролю інспектори повинні керуватися положеннями Технологічного регламенту здійсненнягабаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування (Наказ Державної служби автомобільних доріг України, Міністерства внутрішніх справ від 07.05.2008 року за № 219/198).
Слід звернути увагу на те, що не допускається здійснювати габаритно-ваговий контроль на автомобільних дорогах, позначених дорожнім знаком 5.1 «Автомагістраль» за допомогою пересувного пункту габаритно-вагового контролю.
Також Технічним регламентом висувається цілий ряд щодо необхідної технічної документації та вимог до облаштування пунктів здійснення габаритно-вагового контролю, які досить часто дуже складно на практиці виконати самим інспекторам: розміщення не ближче 500 м від житлової забудови, позначення відповідними тимчасовими дорожніми знаками; рівну поверхню із повздовжнім та поперечним ухилом <= 3 проміле; тверде покриття (асфальтобетонне або цементобетонне) без вибоїн та тріщин; ширину не менше ніж 7,0 м; укріплений металевими кутами приямок для вагових платформ, обладнання має пройти відповідну повірку та мати свідоцтво про державну метрологічну атестацію.
Недодержання вимог, що пред’являються Технічним регламентом може стати підставою для скасування Постанови про стягненняштрафних санкцій в судовому порядку.