29.04.2014
26.04.2014 року в офіційному виданні «Голос України» було опубліковано Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» (далі - «Закон»), який набрав чинності з 27.04.2014 року.
Відтепер врегульовано правове становище тимчасово окупованої території України тобто АР Крим. Отже, що собою представляє цей життєво необхідний документ. Відтепер тимчасово окупованою територією визначається: сухопутний та повітряний простір АР Крим внутрішні води, внутрішні морські води і територіальне море України навколо Кримського півострова, територія виключної (морської) економічної зони. І на всю цю територію буде розповсюджуватися особливий правовий режим в’їзду та виїзду, вчинення правочинів, проведення виборів та референдумів, реалізації інших прав і свобод людини і громадянина.
Для в’їзду на територію АР Крим громадянами України необхідно при перетині контрольного пункту в’їзду/виїзду пред’явити документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України. А ось іноземцям та особам без громадянства для того щоб потрапити на територію АР Крим необхідно мати спеціальний дозвіл.
Слід відзначити, що прийнятий Закон в процесі його розгляду Верховною Радою України став більш демократичним в порівнянні з його початковим станом, адже попередньо отримання дозволу на в’їзд/виїзд до Криму передбачався також і для громадян України, тому редакція прийнятого Закону є більш прийнятною в питаннях не лише повсякденного перетину (з сімейних питань) тимчасово окупованих територій а й для здійснення господарської діяльності суб’єктами котрі мають комерційні інтереси на території півострова, проте знаходяться на материковій Україні.
Окрім того прийнятою редакцією Закону встановлено, що особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території визначаються законом. Так як на даний момент такий спеціальний закон ще не прийнятий, суб’єкти господарювання мають можливість здійснювати свою діяльність на окупованій території без огляду на спеціальні обмеження та заборони зі сторони української влади. Проект Закону, котрий був прийнятий ВР Україні у другому читанні, передбачав заборону на здійснення господарської діяльності (підприємницька та некомерційна господарська діяльність), якщо вона підлягає державному регулюванню, зокрема ліцензуванню, отримання дозвільних документів, сертифікації тощо; організацію залізничних, автомобільних, морських, річкових, поромних, повітряних сполучень; здійснення грошових переказів та інше.
З аналізу вищезазначеного випливає, що здійснення господарської діяльності на території АР Крим, можливо, все таки буде врегульовано спеціальним законом, і дані заборони, виключені з прийнятого Закону, можуть бути у подальшому внесені до спеціального закону. Втім, на даний момент в ВР України не зареєстрований відповідний законопроект.
Згідно з Законом, будь-які рішення (акти, документи) видані органами, які були створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом України, визнаються недійсними та не створюють жодних правових наслідків. Тому будь – які документи отримані на території Криму не за законодавством України не надаватимуть жодних прав у разі повернення окупованих територій Україні.
Для законної реєстрації своїх прав мешканцям Криму необхідно звертатися до державних органів на території України. Так, набуття та припинення права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на тимчасово окупованій території, здійснюється відповідно до законодавства України за межами тимчасово окупованої території. Так як доступ до усіх реєстрів прав на нерухоме майно (та інших реєстрів) на території АР Крим закритий, здійснити внесення до них даних фізично неможливо, як і взяти їх звідти, а відповідно здійснення такої реєстрації можливо органами державної реєстрації, котрі визначається Кабінетом Міністрів України ( на даний момент вони ще не визначені) на території України. Окрім того постає питання, як буде здійснюватися визначення територіальних меж ділянок на місцевості, котре на даний момент не вирішене та подібні питання.
Окрім того в майбутньому можуть виникати ситуація, коли на один об’єкт буде існувати два правовстановлюючі документи, отримані на законних підставах за законодавством різних країн.
Зазначеним Законом також передбачено запровадження кримінальної та адміністративної відповідальності за порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї з метою заподіяння шкоди інтересам держави –у вигляді обмеженням волі або позбавлення волі до 3 років ( ст. 332.1 ККУ). Адміністративна відповідальність за порушення прикордонного режиму, режимних правил у контрольних пунктах в’їзду - виїзду у вигляді штрафу від 119,00 грн. до 340,00 грн. За порушення порядку в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї у вигляді штрафу від 1700,00 грн. до 5 100,00 грн. або накладення адміністративного арешту на строк до15 діб.
Окрім зазначеного, норми даного Закону регулюють питання реалізації виборчого права громадян України на окупованій території, забезпечення реалізації прав громадян, які проживають на тимчасово окупованій території або переселилися з неї, на зайнятість, пенсійне забезпечення, загальнообов’язкове державне соціальне страхування та соціальні послуги.
Прийняття даного Закону є першим кроком на шляху до врегулювання широкого кола питань, щодо правового становища тимчасово окупованих територій та взаємодії з ними. Наступним важливим кроком стане врегулювання питання здійснення господарської діяльності на території тимчасово окупованих територій.