22.05.2014
18 травня 2014 року набрав чинності Закон України № 1229-VII від 17 квітня 2014 року, яким ратифіковано Будапештську конвенцію про договір перевезення вантажів внутрішніми водними шляхами (КПВВ).
Сама Будапештська конвенція набере чинності для України в перший день четвертого місяця, з дати здачі на зберігання депозитарієві документа про ратифікацію Конвенції (тобто, приблизно в двадцятих числах серпня 2014 року).
Будапештська конвенція сприятиме уніфікації правил міжнародних перевезень вантажів внутрішніми водними шляхами, що дозволить усунути перешкоди у здійсненні українськими перевізниками міжнародних вантажних перевезень та розширить їх участь у судноплавстві на європейських річках.
Важливе значення Конвенції полягає в тому, що до сфери її дії потрапляють не лише договірні відносини з внутрішніх водних перевезень, а й вантажні перевезення в змішаному «річка-море» плаванні, коли частина маршруту здійснюється річкам, каналами, озерами і морським шляхом.
Конвенція містить детальну регламентацію суб’єктів перевезення, їх права та обов’язки, відповідальність та перелік документів, необхідних для його здійснення. Сферою застосування є будь-який договір перевезення, відповідно до якого порт навантаження або місце приймання вантажу і порт розвантаження або порт здачі вантажу розташовані у двох різних державах, з яких принаймні одна є державою-учасницею Конвенції.
Серед іншого, Будапештською конвенцією встановлений максимальний розмір відповідальності перевізник, який в жодному разі не може перевищувати 666,67 одиниць спеціальних прав запозичень (спз) на кожне вантажне місце або іншу одиницю відвантаження або 2 спз за кожен кілограм зазначеної в транспортному документі ваги втраченого або ушкодженого вантажу (залежно від того, яка сума більше). Виходячи з курсу гривні відносно спз станом на 18.05.2014 року ці суми становлять, відповідно 12 104,86 грн. за вантажне місце або 36,26 грн. за кілограм.
Як вантажне місце або інша одиниця відвантаження розглядається будь-яке вантажне місце або одиниця відвантаження, зазначені в транспортному документі. У тих випадках, коли втрачено або ушкоджено орендоване пристосування для транспортування воно вважається окремою одиницею відвантаження.
Якщо вантажним місцем або іншою одиницею відвантаження є контейнер і якщо в транспортному документі не зазначено кількості вантажних місць або одиниць відвантаження як упакованих у контейнері, сума 666,67 спз замінюється сумою 1500 спз (27 195,00 грн.) за контейнер, що не містить вантажу, і, додатково, сумою 25 000 спз (453 250,00 грн.) за вантажі, які було поміщено в контейнер.
Вищезазначені межі відповідальності не застосовуватимуться, якщо вища вартість вантажу або транспорту були прямо зазначені в транспортному документі й перевізник проти цього не заперечив чи сторони чітко обумовили вищі максимальні межі відповідальності.