20.10.2014
До грудня 2009 року відповідно до положень п. 23 Постанови КМУ від 07.08.1998 року за № 1388: реєстрація транспортних засобів юридичних осіб, які мають від 1 до 15 одиниць транспортних засобів включно, здійснювалося за умови реєстрації юридичної особи як автогосподарства та забезпечення даних засобів місцями для стоянки.
На даний час немає законодавчого визначення поняттю «автогосподарство». Слід також наголосити на тому, що перевезення вантажів за загальним правилом не ліцензується (до винятків відносяться авіаперевезення, річкові перевезення, перевезення небезпечних вантажів), це означає, що немає законодавчих вимог до персоналу, матеріальної бази компаній, які здійснюють перевезення вантажів.
Однак, відповідно до Наказу № 65/80 від 31.01.2013 р. «Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів» водії, які виконують роботи з перевезення пасажирів та вантажів, підлягають періодичному медичному огляду один раз на рік.
Крім того, згідно з положеннями п. 1.4. даного Наказу щозмінному передрейсовому та післярейсовому медичним оглядам підлягають водії транспортних засобів підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності, фізичних осіб-підприємців, що здійснюють перевезення пасажирів та вантажів (надалі - перевізник).
Такі медичні огляди здійснюються лікарями лікувального профілю та/або молодшими медичними працівниками з медичною освітою за спеціальністю «сестринська справа», «лікувальна справа».
Необхідно звернути увагу і на те, що виходячи з положень ст. 46 ЗУ «Про дорожній рух» для медичного контролю обслуговування водіїв та їх оздоровлення підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та господарювання при чисельності водіїв 100 і більше чоловік створюються відомчі спеціалізовані медичні, фельдшерські та оздоровчі пункти, медико-санітарні частини, поліклінічні відділення та заклади охорони здоров'я, а при чисельності водіїв менше 100 чоловік - з територіальними медичними закладами укладаються договори на їх медичне обслуговування.
Таким чином, наявність в штаті медичного працівника чинним законодавством не вимагається, однак обов’язковість перед рейсового та після рейсового огляду може бути вирішено або шляхом найму відповідного медичного працівника (повний, неповний робочий день) або шляхом укладання відповідних договорів з медичними закладами з урахуванням приписів ст. 46 ЗУ «Про дорожній рух».
Що стосується наявності штатної одиниці «механік», слід мати на увазі, що відповідно до Розділу 5 Наказу Міністерства транспорту і зв’язку від 05.08.2008 за № 974 «Про затвердження Порядку перевірки технічного стану транспортних засобів автомобільними перевізниками» технічний стан транспортного засобу (ТЗ) на підприємстві перевіряє спеціальний персонал, котрий призначається перевізником.
Однак відповідно до положень п. 5.4. Порядку перевірки якщо перевізник використовує не більше 15 КТЗ і має відповідну власну технічну базу, він перевіряє технічний стан цих ТЗ особисто за умови наявності відповідної кваліфікації чи вповноважує відповідальну особу - водія або контролера, які можуть виконувати перевірку.
На підприємстві з кількістю КТЗ 16 - 50 одиниць перевірку здійснюють контрольний майстер і (за потреби) контролери, які уповноважені перевіряти технічний стан ТЗ.
На підприємстві з кількістю КТЗ понад 50 одиниць перевірку здійснює відділ технічного контролю (далі - ВТК), начальник ВТК, контрольні майстри і (за потреби) контролери.
Якщо перевізник не має відповідної власної технічної бази та фахівців відповідної кваліфікації, він забезпечує перевірку технічного стану КТЗ за договором з автотранспортним підприємством, яке в змозі забезпечити таку перевірку згідно із законодавством.
Однак, у разі участі в конкурсі (тендері) з перевезення як додатковий аргумент (бал) для претендента.