15.10.2012
Нова постанова Національного банку України (НБУ) встановлює, що арбітражні операції на умовах маржинальної торгівлі можуть здійснюватись виключно уповноваженими банками, що фактично виносить за межі правового поля діяльність численних форекс-брокерів, які не є банківськими установами.Відповідна Постанова ПравлінняНБУ «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» № 327 від 03.08.2012 р. (далі - «Постанова 327») набрала чинності з 10 вересня 2012 року, проте дискусії навколо неї спалахнули ще задовго до її опублікування і реєстрації у Міністерстві юстиції України. Адже «під удар» НБУ потрапило широке коло підприємств, установ та організацій, які до прийняття Постанови взагалі-то не вважали свою діяльність предметом регулювання Національного банку.
Під терміном «арбітражні операції на умовах маржинальної торгівлі» у Постанові 327 розуміються безготівкові операції, які передбачають виконання двох зустрічних зобов'язань з купівлі та продажу однієї іноземної валюти за іншу іноземну валюту та здійснюються без реальної поставки валюти на міжнародному валютному ринку на умовах "тод", "том" або "спот" з метою отримання прибутку від зміни валютного курсу або хеджування валютних ризиків.
Під наведене визначення повною мірою підпадає велика кількість підприємств та навіть приватних підприємців - форекс-брокерів, що успішно здійснювали відповідну діяльність протягом багатьох років. Адже донедавна відповідна діяльність не потребувала навіть жодних спеціальних ліцензій чи дозволів. Відтепер же цілий сегмент ринку фінансових послуг України приречений на поступове вимирання.
На думку деяких спеціалістів, при прийняття Постанови 327 НБУ вийшов за межі своїх повноважень, визначених чинним законодавством України, зокрема статтею 21 Закону України «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг». Дещо сумнівно виглядає Постанова 327 і з погляду конституційних прав та свобод громадян, включаючи статтю 42 Конституції України, яка гарантує кожному право на підприємницьку діяльність, не заборонену законом (а діяльність форекс-брокерів не є забороненою законом).
Офіційна позиція НБУ, озвучена зокрема у прес-релізі на сайті Національного банку, зводиться до того, що такі операції здійснювались «через фірми та форексні клуби, які практично не несли перед клієнтами ніякої відповідальності», а «натомість здійснюватимуться виключно через банківську систему, будуть легальні, прозорі й підлягатимуть пруденційному нагляду з боку Національного банку України».
Втім, обґрунтованість такої позиції викликає серйозні сумніви. Адже для забезпечення належного рівня якості послуг на цьому сегменті ринку та задля захисту інтересів громадян-клієнтів форекс-брокерів можна було б розробити чимало інших інструментів, наприклад введення ліцензування діяльності форекс-брокерів, або ж встановлення певних обов’язкових умов для такої діяльності, як-то наявність відповідних фахівців, програмного забезпечення, фінансової гарантії на певну суму тощо.
Натомість НБУ вирішив віддати цей сегмент ринку банкам. Практика покаже, наскільки вдалим виявилось таке рішення і якою буде подальша доля форекс-брокерів, але вже зараз можна стверджувати, що найбільше виграють від прийняття Постанови 327 саме банківські установи. А це наводить на певні думки.
Корисне посилання:
Постанова ПравлінняНБУ № 327 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України» від 03.08.2012 р.