08.12.2012
До кінця поточного року повинна бути забезпечена детальна регламентація роботи по новій системі реєстрації прав на нерухомість.
Зокрема, регламентується робота реєстраторів Державної реєстраційної служби (в тому числі, нотаріусів) з державними реєстрами та відомостями з Державного земельного кадастру.
В зв'язку зі створенням нового, об'єднаного Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі – Державний реєстр прав), відомості до новоствореного реєстру переносяться з діючих реєстрів - Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна, Державного реєстру іпотек та Державного реєстру обтяжень рухомого майна і використовуються з Реєстру прав власності на нерухоме майно.
Мін'юст наказом від 14.12.2012 р. № 1844/5 затвердив Порядок використання даних з цих реєстрів державними реєстраторами.
Відомості Реєстрів використовуються державним реєстратором для встановлення наявності (відсутності) записів про обтяження речових прав на нерухомість, у тому числі податковою заставою, під час проведення державної реєстрації прав з метою їх перенесення до Державного реєстру прав та під час розгляду заяв про взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, заяв/запитів на отримання інформації з Державного реєстру прав.
Порядок також розкриває, за якими ідентифікаторами державний реєстратор здійснює пошук інформації з реєстрів та в якому вигляді оформлюється отримання таких відомостей. Так, відомості, оформляються в паперовому вигляді, підписуються держреєстратором, засвідчуються печаткою та долучаються до відповідної облікової або реєстраційної справи.
Крім того, держреєстратор переносить у відповідний розділ Державного реєстру прав, відкритого на об'єкт нерухомого майна, відомості записів, наявні в реєстрах, в частині, що стосується такого об'єкта.
У разі якщо при розгляді заяви про держреєстрацію прав та їх обтяжень, відповідно до якої реєстрації підлягає припинення обтяження речового права на нерухоме майно, право власності на яке не зареєстроване у Державному реєстрі прав, або якщо встановлено наявність запису про таке обтяження у реєстрах, держреєстратор переносить відомості записи про такому обтяжень у спеціальний розділ Державного реєстру прав, після чого на підставі прийнятого рішення про реєстрацію припинення обтяження вносить запис про таке припинення до Державного реєстру прав.
Більш того, оскільки функції державного реєстратора права власності та інших речових прав на такий об’єкт нерухомості як земельна ділянка, переходить до реєстраторів Укрдержреєстру (в тому числі, нотаріусів), реєстратори користуватимуться також відомостями із державного земельного кадастру. Порядок та процедура користування такими відомостями встановлюється відповідно до відповідного Pегламенту, затвердженого Наказом Мінюсту № 1779/5/748 від 03.12.2012 року.
Надання інформації про земельні ділянки відповідно здійснюється телекомунікаційними каналами зв’язку загального користування із застосуванням криптографічного захисту інформації та з використанням електронного цифрового підпису на підставі відповідного файлу-запиту реєстратора до Держземагенства протягом 3 робочих з дня отримання цього XML-файлу. Регламентом встановлюється структура та обсяг інформації, що містять як запит, так і власне відомості з кадастру.
Суб’єкти інформаційної взаємодії (тобто, як держреєстратори, так і Держземагенство) забезпечують ведення електронних журналів обліку запитів/відповідей, форма якого також встановлюється Регламентом.